شنبه, 3 فروردين 1398
عنوان : جایگاه بودجه‌ریزی عملیاتی در لایحه برنامه پنجم توسعه
توضيحات :             
بودجه‌ریزی عملیاتی به عنوان یکی از شیوه‌های جایگزین بودجه‌ریزی سنتی همیشه مد نظر تصمیم‌گیران عرصه مالی کشورها بوده است و در ایران نیز تأکید بر این موضوع از قانون بودجه 1382 شروع شد و در برنامه چهارم توسعه نیز الزاماتی در خصوص آن مد نظر قرار گرفت و در نهایت در بند «32» سیاست‌های کلی برنامه پنجم مورد تأکید مجدد قرار گرفته است . به رغم تصویب «قانون مدیریت خدمات کشوری» و «قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه و اجرای سیاست‌‌های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی» تلاش‌های صورت گرفته در سال های  اخیر  زمینه های مناسبی را برای  استقرار  این راهبرد فراهم کرده است  امام هنوز چالش های اساسی و جدی فرا روی آن مشاهده می شود  که از آن جمله  می توان به موارد زیر اشاره داشت:

-        محدود کردن بودجه‌ریزی عملیاتی به سیستم حسابداری قیمت تمام شده،

-         فراهم نشدن زمینه‌های قانونی اعطای اختیارات مالی به مدیران،

-         عدم تعریف شاخص‌های قابل اندازه گیری  و مطوئن برای سنجش عملکردی،

-         عدم وجود سازمانی مقتدر در حوزه  تامین مالی در سطح کشور که قدرت لازم برای استقرار این راهبرد را داشته باشد.

-        اقتصاد تک محصولی و وابسته به نفت

 

شرط لازم برای اجرای سیستم بودجه‌ریزی عملیاتی در طول برنامه پنجم تشکیل کمیته بودجه‌ریزی عملیاتی با وظایف ذیل عنوان شده است:

-        بازبینی راهبردهای وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اصلی طبق الزامات «قانون مدیریت خدمات کشوری» و «قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه و اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی».

-         احصای تغییر قوانین مغایر با شیوه بودجه‌ریزی عملیاتی از طریق قوه مقننه،

-         استخراج شاخص‌های عملکردی در سطوح مختلف و استقرار سیستم حسابداری قیمت تمام شده

-        لزوم اصلاح و بازنگری قوانین مالی و محاسباتی کشور با هدف اجرای بودجه ریزی عملیاتی و نظام نوین مالی

-        لزوم تدوین نقشه جامع پولی کشور برای نظام دولتی کشور

-        تغییر نگاه مدیران فردا و توجه به مسائل اقتصادی

-        لزوم آغاز  اجرای حسابداری تعهدی به جای حسابداری نقدی

-        تعریف جریان شفاف اطلاعات مالی از پائین به بالا

 

برای موفقیت در اجرای این راهبرد  توجه به انجام اقدامات زیر ضروری است:

-        نیاز به تعاریف جدید بر حسب شرایط موجود

-        تعریف هدف بنیادی

-        شفافیت مسئولیت و اختیار ها

-        مسئولیت پاسخگویی مالی نظیر  کنترل بودجه مصوب سالانه و رعایت قوانین و مقررات دستگاه های اجرایی

-        وجود مبنایی برای شناسایی درآمدها

-        کنترل عملیات جریان پولی

-        وجود سیستمهای مکانیزه و تکنولوژی اطلاعات

-        ایجاد وحدت رویه مالی در دستگاه های اصلی و اجرایی

-        الزام در ثبت کلیه دریافت و پرداخت های دستگاه های اجرایی در سیستم خزانه داری کل کشور

-        ثبت انتقالات اموال در حسابهای دستگاه

-        ثبت استهلاک اموال دولتی در حسابهای دستگاه

-        لزوم تعریف مالی تشکیلات متناسب در راستای نظارت صحیح مالی

-        ایجاد وحدت رویه در مورد اعمال نظارت قبل از خرج

-        برقراری یک نظام نظارت مالی صحیح در راستای استفاده درست از منابع مالی

-        افزایش مسئولیت پاسخگویی نظام نظارت مالی

-        نظارت عملیاتی بر اجرای برنامه ها و فعالیت ها

-        وجود احکام بنیادی در مورد نظام حسابداری

-        وجود استانداردهای مالی و محاسباتی

-        غیر متمرکز نمودن سیستم نظارت مالی  مستقر در دارایی

-        استخراج قیمت تمام شده خدمات

-        کنترل عملیات جریان پولی

-        الزام به تهیه گزارش های مالی جامع سالانه

 


بازگشت               چاپ

logo-samandehi
«تمامي كالاها و خدمات فروشگاه،"ذیحساب" حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.»

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ می باشد. © 1385 - 1395

DOURAN Portal V3.9.8.8

V3.9.8.8