خطرات ناشي از بيتوجهي به شكايتهاي كاركنان (بخش نخست)
بياييد اين گونه بيان كنيم: «تعداد كمي از مسئولان خواهان شنيدن شكايتهاي كارمندان
هستند.»
صاحبان كسب و كارهاي كوچك از معدود كساني هستند كه مايلاند بازخوردهاي منفي
كارمندان خود را بشنوند. كارفرماياني كه تمامي ساعات شبانه روز را به كار پرداخته و
امور خود را از طريق خطوط تلفن انجام ميدهند، زمان كمتري را صرف گوش كردن به
نارضايتيهاي كارمندان خود ميكنند.
حقيقت اين است كه اكثر شركتها، از بزرگ و كوچك، كارمندان خود را از ابراز شكايت
باز ميدارند، اما اين يك سياست بسيار كوتهفكرانه
و بي خردانه است. در اين جا به بيان دلايلي ميپردازيم كه ضرورت پرداختن به
شكايتهاي كارمندان را نشان ميدهد، حتا اگر به تصور شما اين نارضايتيها به جا و
درست نباشند.
چرا بايد به شكايتهاي كارمندان توجه كنيد؟
اين كه شما چگونه به اعتراضات و شكايتهاي كارمندان خود بپردازيد، تاثير مستقيمي بر
روي حال و هواي محيط شركت شما خواهد داشت. اخبار مربوط به اين محيط، چه خوب و چه به
بد، در نهايت به گوش مشتريان، فروشندگان، تامين كنندگان و تمامي اشخاص حاضر در صنعت
شما خواهد رسيد.
اگر به شكايتهاي كارمندان خود توجه و رسيدگي نكنيد، باعث ايجاد خشم، كاهش دلگرمي
نسبت به توجه كارفرمايان، كاهش بازدهي و كارايي و افزايش حجم كار در ميان آنها
ميشويد.
چنان چه به نگرانيها و شكايتهاي كارمندان پاسخ مناسبي داده نشود، ممكن است با
مشكلاتي جدي و قانوني مواجه شويد. تعداد شكايات ناشي از تبعيض در ميان كارمندان،
بنا بر نژاد، سن، جنسيت و قوانين افزايش خواهد يافت.
خشونتها و نارضايتيهاي محيط كار همچنان رو به افزايش هستند. آمارها نشان ميدهد
در هر روز كاري، كسب و كارها با 16،400 تهديد مواجه ميشوند. اگر اين كسب و كارها
همانند كسب و كارهاي كوچك در برابر نارضايتيهاي كارمندان خود عمل كنند، در برابر
چنين تهديدهايي ايمن خواهند بود. بررسيها نشان داده است كه از هر ده رويداد كه بر
اثر نارضايتيهاي محيط كار رخ ميدهند، شش مورد از آنها در شركتهاي خصوصي اتفاق
ميافتد.
مديران بايد آموزش ببينند كه به صورت قانوني به شكايتهاي كارمندان رسيدگي كنند.
اگر آنها به اين اعتراضات گوش كرده و به كلمات و عبارتهاي مهم آن با دقت توجه
نشان دهند، به طور حتم تحت تاثير قرار خواهند گرفت.
از گوش دادن به شكايتها سر باز نزنيد، چرا كه آنها ميتوانند به جاي مشكلساز
بودن، شما را از مسايل بسيار مهمي در محيط كسب و كارتان آگاه سازند. بررسيها حاكي
از آن هستند كه خيانت و سرقتهاي انجام شده توسط كارمندان، كه ميتواند ناشي از
بيتوجهي مديران به مشكلات آنان باشد، سالانه مبلغي بالغ بر پنجاه ميليارد دلار
خسارت براي دولت آمريكا به همراه دارد.
به عبارت ديگر، شكايتهاي داخلي ميتوانند بازخوردهاي مفيدي براي شما به همراه
داشته باشند. «اعتراضهاي كارمندان به اندازهي شكايتهاي مشتريان از اهميت و
ارزش بالايي برخوردار هستند» و نبايد به سادگي از كنار آنها گذر كرد. با توجه
و رسيدگي به اين شكايتهاي داخلي، ميتوانيد سياستهاي شركت خود را به گونهاي
تغيير دهيد كه باعث بهبود سرويسهاي مشتريان و افزايش ميزان فروش شود