حسابداری تعهدی
accrual accounting
هدف اصلی استقرار سیستم
حسابداری تعهدی
• شفافسازی
حسابها و ارائه گزارشهای
مالی جامع از طریق :
* محاسبه
بهای تمام شده خدمات و مدیریت بر هزینههای
.
* تهیه
صورتهای مالی تجمیعی و تلفیقی کل و
گزارشهای عملکرد دورهای .
اهداف جانبی استقرار سیستم
حسابداری تعهدی
•
ایجاد بستر مناسب در استقرار بودجه
جامع
.
•
تأمین، توسعه، تکمیل و یکپارچهسازی
نرمافزارهای
کاربردی مرتبط .
•
ایجاد طبقهبندی و کدینگ یکنواخت در
کلیه واحدهای اجرایی .
•
شامل ادارات ستادی، مناطق و چهار
سازمان وابسته در گام نخست
و
تعمیم آن به کلیه سازمانها و شرکتهای تحت پوشش در گامهای بعدی
آموزش و بهسازی نیروی انسانی
مرتبط با سیستم حسابداری تعهدی
ائین بودن سطح کیفی بخش قابل توجهی از
نیروی انسانی در اختیار واحدهای اجرایی، خصوصاً در مبادی تولید اطلاعات مورد نیاز
سیستم حسابداری تعهدی
- همچون حوزههای شهرسازی،فنی و عمرانی و خصوصاً پرسنل
بخشهای اصلی امور مالی ( حسابداری، درآمد، تدارکات و ... )،از اهم موارد قابل طرح
و بررسی است که
تاکنون سعی شده با استفاده از آموزشهای حضوری و ارسال
دستورالعملهای تدوین شده بصورت مستمر ارتقاء یابد. ولی مسلم است که در ادامه راه و
به جهت حمایت و
استقرار کامل رویه تعهدی، ضرورت دارد از مدیران و کارشناسان دارای
تحصیلات عالیه در واحدهای اجرایی مختلف
استفاده شود و به موازات آن طراحی و اجرای
دورههای آموزشی، همچون گذشته ولی بصورت مدون و کاملاً برنامهریزی شده، مـدٌنظر
مسئولین محترم قرار
گیرد
اصلاح و شفافسازی حسابهای
سنواتی
در راستای اصلاح و شفافسازی
حسابهای سنواتی ، اقدامات زیرباید
انجام گیرد:
1-
شناسایی، ارزیابی، قیمتگذاری و ثبت
دارائیهای ثابت ( اختصاصی
) .
2-
شناسایی، ارزیابی، قیمتگذاری و ثبت
موجودیهای جنسی
.
3-
شناسایی، ارزیابی، قیمتگذاری و ثبت
پروژههای مشارکتی و
سرمایهگذاریهای
.
4-
بررسی و تدقیق درآمدها و حسابها و
اسناد
دریافتنی ، جهت
انتقال صحیح اینگونه موارد به سرفصلهای متناظر در
سیستم حسابداری تعهدی .
5-
بررسی و تدقیق هزینهها و حسابها و
اسناد پرداختنی
، جهت انتقال صحیح اینگونه موارد به سرفصلهای متناظر در سیستم
حسابداری تعهدی .
6-
طراحی و نظارت بر تولید یازده نوع از
اسناد مکانیزه
حسابداری در سیستم
مالی پام .
7-
تهیه و تدوین دستورالعملهای مرتبط با
نحوه ثبت
تغییرات دارائیهای
ثابت و موجودیهای جنسی
.
8-
بررسی و تعیین کلیه حسابهای
دائمی استفاده شده و دارای مانده غیر
صفردر روش نقدی و نهایتاً ارائه دستورالعمل
مورد نیاز برای انتقال مانده اینگونه حسابها به سرفصلهای متناظر در سیستم
حسابداری تعهدی
.
9-
جمعآوری و یکسانسازی اطلاعات مالی
واحدهای اجرایی ( 33
واحد مختلف )، باتوجه
به تنوع نرمافزارهای مورد استفـاده در هر یک از آنها بعنوان
پیشزمینه تهیه گزارشهای تجمیعی و مقایسهای بصورت مکانیزه .
شایان توجه است که تهیه گزارشهای
تجمیعی «ترازنامه»، «فرم درآمدهای وصولی»،
«صورت
درآمد و هزینه»، «آمار و خلاصه آمار عملکرد اعتبارات جاری و عمرانی » و ... با
استفاده از اطلاعات ذکر شده در این بند و خصوصا امکان مقایسه و
بررسی نحوه ثبت
رویدادهای متنوع مالی در واحدهای مختلف اجرایی از اهم دستآوردهای
این بخش است.
حسابداری بر مبنای نقدی چیست
؟
در حسابداری نقدی ( Cash basis )
صـرفـاً معاملاتـی كـه در
برگیرنده دریافت و پرداخت وجه نقد میباشند در دفاتر
منعکس میگردند، بدون اینكه در طی دوره هیچگونه تلاشی برای ثبت صورتحسابها یا
مبالغ پرداخت نشده و مطالبات یا
بدهیهای شركت صورت گیرد.
•
در این روش هـدف
اولیه از تهیه صورتهای مالـی، ارائـه
اطلاعاتی درباره دریافتها و پرداختهای وجه
نقدسازمان، طی دوره مالی مورد نظر میباشد.
•
این سیستم اغلب در سازمانهای
دولتی و واحدهایی كه منابـع ورودی
آنهـا در قالب بودجـه تخصیص یافته و عملاً تفاوتی
نیز بین درآمدهای نقدی و تعهدی وجود ندارد، مورد استفاده قرار میگیرد.
حسابداری بر مبنای تعهدی چیست
؟
•
در مبنای تعهدی
( Acctual Basis )
درآمدها در زمان انجام خدمات یا فروش كالا و هزینهها نیز در زمان دریافت كالا یا
خدمات و ایجـاد تعهـد
در حسابها منظور میشوند.
•
صورتحساب عملکرد بر مبنای
تعهدی، موفقیت شرکت را در عملیات خود
نشان میدهد لذا سود و زیان خالص در این مبنا،
نتیجه ترکیب درآمدهای کسب شده ( صرف نظر از وجوه نقد دریافتی ) و هزینههای تحمیل
شـده در طی دوره مالی ( صرف نظر از
وجوه نقد پرداختی ) میباشد.
•
حسابداری
تعهـدی اطلاعاتی در مورد دارائیها و بدهیهای یک سازمان و تغییـرات آن فراهم
میآورد که با حسابداری دریافت و
پرداخت وجه نقد به هیچ وجه قابل تأمین نمیباشد.
•
ایـن روش تعـداد بـیشمـاری از
دارائـیهـا، بدهـیهـا، معامـلات و دیگـر
رویـدادهـای مـؤثـر بر آنها را مـورد شناسائی قرار میدهد. نهایت كار حسابداری
تعهـدی و ثمـره غایی آن امکانپذیر
ساختن « سنجش عملكـرد سازمانها، بنگـاهها و
مؤسسات تجـاری است » که ایـن كـار را با شناسائی و اندازهگیری آثـار مالـی عملیات
و معاملات و
رویـدادهـا در دوره تحقـق آنهـا بـه انجام میرساند.
اشکالات و نارساییهای روش
نقدی
• عدم
امکان ارزیابی عملکرد
مدیریت سازمانها .
• عدم انطباق روش مذکور با
استانداردهای حسابداری
.
• عدم
وجــود نـظـام بودجهبندی جامع مبتنی
بر فعالیتها .
• عدم امکـان ثبـت صحیح و
کامل تهاترها و سرمایهگذاریهای غیر
نقدی .
• عدم رعایت اصــل تطابق در
آمد و
هرینه و عدم ثبت کامل
مطالبات و تعهدات .
• عدم وجـود ارتباط منطقی
بین منافع
حاصل از بکارگیری
داراییها و فعالیتهای انجام شده با هزینهها
.
• طبقهبندی
سود سهام دریافتی از محل
سرمایهگذاریها به عنوان جریانات نقدی حاصل از فعالیتهای
عملیاتی .
• طبقـهبنـدی برخی از
دریافتها و پرداختهای خـاص، براساس نوع
رویـداد واقـع شـده به عوض ماهیت دریافـت و پرداخـت انجـام شـده .
• اشکالات
ساختار سازمانی و عدم وجود یکپارچگی در
وظایف واحدهای متنوع مالی، اعم از سیستمهای
اجرایـی، کنترلی، حسابرسی و بودجـهریـزی
.
• عدم هوشمندی سیستم مالی و
در نتیحه
عدم امکان اعمال
مدیریت نقدینگی و مدیریت هزینه
.
• (
این امر بکارگیری بهینـه
منابع درخدمت رسانی موثرتر به شهروندان
را با مانـع جـدی مواجه می نماید.
)
• ممانعت از استقرار سیستم
کنترل داخلی مناسب و عدم امکان انعکاس واقعی وضعیت
مالی و نتایـج عملکـرد شهرداری، بدلیل عدم انعکاس بخش عمدهای از داراییها و
بدهیها تا زمان
دریافت یا پرداختهای نقدی در دفاتر و گزارشها
.
مزایای مبنای تعهدی
• دستیابی
سریع به اطلاعات جامع، کامل و
دقیق از وضع موجود سازمان
.
• امـکـان تشخیـص لــزوم
خـرج کـرد، بـراسـاس
اطلاعـات صحیـح از
منابـع و نیازهـا .
• مشخص شدن میـزان درآمدهـای
وصـول نشده
هر دوره مالی و امکان
برنامهریزی برای وصول آنها
.
• دسترسی به اطلاعات دقیقتـر
و کاملتـر از درآمدها
و هزینههای هر دوره ( اعم از نقدی و غیر نقدی
) .
• امکان
ایجاد ارتباط بین هزینهها و عملکرد
آنها و در نتیجه ایجاد زمینـه برای ورود به
بحـث بودجه عملیاتی .
• امکان تعیین نقطـه سر به
سر درآمد و هزینه در هر دوره،
با مقایسه درآمدها و هزینههای هـر دوره و نتایـج حاصل از تهاتـر آنها .
• امکان محاسبه و ثبت
استهلاکات به عنوان هزینههای دوره
.
• دسترسی به
اطلاعات لازم جهت برنامهریزی و اعمال
کنترلهای مدیریتی .
• امکان تعیین قیمت
تمام شده هر پروژه با استفاده از
اطلاعات سیستم حسابداری .
• امکان سنجش دقیقتـر
تناسب واحدهای پشتیبانی با واحدهای
عملیاتی و تعیین تناسب لازم بین آنها و همچنین
ارزیابی سنواتی آنها .
• امکان سنجش مسئولیتپذیری
مسئولین و مدیران سازمانها و
ارزیابی عملکرد ایشان در پایان هر دوره و در سطوح مختلف سازمانی .
• اطلاع از
میزان و ارزش موجودیها و داراییهای
در اختیار سازمان با ثبت و ضبط موجودیهای
جنسی و دارایــیهای ثابـت از قبـیـل امـوال، ماشیـن آلات و تجهیــزات در سیستم
حسابداری
.
• امکـان ارزیـابـی و
انعکـاس کلیـه دارائـیهـای تحصـیـل شـده اعـم
از خـریـد یا واگـذاری بابـت سایر حقوق سازمان، براساس مبانی مربوطه .
• امکان
مقایسه وضع موجود با وضع مطلوب و
تناسـب آن با مأموریتهـای سـازمان از نظر منابع،
داراییها و خدمات ارائه شده
.
• اطلاعات و گزارشهای مالی
صحیح تر و دقیقتری
را جهت برنامهریزی و
تصمیمگیری و دیگر عملیات اجرایی در اختیار مدیران قرار
میدهد .
• در مؤسسات انتفاعی وابسته
به دولـت، تعیین درآمدهـا و هزینـههای
واقعی متعلق بـه دوره مالی و بکارگیری نتیجه صحیـح فعالیتهای مالـی و وضـع مالـی
واقعـی در پایـان سال، تنهـا بـا بـه
کارگیری مبنای تعهدی امکانپذیر است
.
ارجحیتهای روش حسابداری تعهدی
بر روش نقدی
• قابلیـت
اعتمـاد مطلوبتـر
اطلاعات .
• برخـورداری از كارآیـی و
كیفیت مناسبتـر و قابلیـت فهـم بهتـر
.
• انعکاس اطلاعات مرتبط و
مناسبتـر برای تصمیمگیـریهای زمانـی
.
• صورتهای مالی تهیه شده
قابلیـت مقایسـه بهتـری دارد و اطلاعات آن به حـدی
شفاف است كه تصمیمگیـری را برای کلـیـه مسئولین و خصوصاً دست اندركاران امور مالی
و حسابداری سازمان
روشنتـر و شفافتـر مینماید
.
• كارآیی بیشتر عناصر
حسابداری در صورتهای مالی تهیه شده .
• قابلیت مقایسه بهتر
صورتهای مالی تهیه
شده
جایگاه مبنای تعهدی از نظر هیأت
استانداردهای حسابداری
هیـأت استانـداردهای حسابداری در
«
بیانیـه شماره شش مفاهیـم حسابداری مـالـی » بر این موضوع تأكیـد میگـذارد كه
تمام اجـزای
صـورتهای مالـی و معیارهای شناخت و اندازهگیـری اقلام منـدرج در
گزارشهای مزبور با استفاده از روشهای حسابـداری تعهـدی تهیه و در این صورتها درج
میشود.
بنابـر تعریف
FASB «
حسابداری تعهدی تلاش دارد تا مجموع معاملات و سایر
رویدادها و مواردی را كه دارای تبعات و
نتایج نقدی برای بنگاه است در طول همان
دورهای كه آن معاملات، رویدادها و موارد اتفاق افتادهاند ( واقع شدهاند )،
اثرشان را بر بنگاه ثبت كند، به جای آنكه این آثار را دورهایی ثبت كند كه وجه نقدی
توسط مؤسسه دریافت یا
پرداخت شده است.
• * Elements of Financial statement
• ”Statement of Financial Accounting Concept - No6 : 1985
نكتـه قابـل
توجـه در نظـرات FASB
آن است
كه « علاقـه استفاده كنندگان به جریانات نقـدی آتی
بنگـاهو توانائی بنگاه در ایجاد جریانات نقدی دلخواه و مطلوب را قبل از هر چیز موجب
علاقه و توجه به
اطلاعاتی در مورد « سـود » بنگـاه ( به عنـوان ماحصـل حسابـداری
تعهـدی ) میداند و
نه توجـه بـه اطلاعاتـی كـه مستقیماً راجع به جریان نقدی است.
یعنی بر این باور است كه
:
«
نظام تعهدی با ارائه اطلاعات عملكرد و
سود بنگاه
نیازهای اطلاعای
مدلهای پیشبینی جریانات نقدی آتی را برای استفاده كنندگان تأمین
میكند.
»
FASBدر همین بیانیه این نكته
را به صراحت مطرح كرده است كه « اطلاعات
مربوط به سود و اجزای سود یك مؤسسه كه توسط روشهای حسابداری تعهدی اندازهگیری
میشود، عمومـاً شاخص
بهتری از عملكـرد بنگاه نسبت به اطلاعات مربوط به دریافت و
پرداختهای جاری نقدی است. »
فرآیند تحول و شفافسازی
حسابها
• حسابداری
تعهدی یعنی فراهم نمودن بستر
لازم برای استفاده از امکانات مرتبط به تأمین مالی شهر و ضمانت انجام پروژههای
بزرگ
.
• حسابداری تعهدی یعنی زمینه
تهیه و استقرار بودجه عملیاتی معنیدار برای
پیشبینی دقیق درآمدها و هزینهها و فراهم نمودن ایجاد بستر لازم برای صرفهجویی و
نیز کاهش قیمت تمام
شده پروژهها
• حسابداری تعهدی یعنی امکان
دسترسی به
اطلاعات دقیق و جامع
مدیریتی برای تخصیص و استفاده بهینه از منابع در اختیار
.
• ثبت کلیه رویدادهای مالی
در حسابداری تعهدی، موجب شفافسازی و مشخص شدن کامل
درآمدها، هزینهها، اموال و دارائیها میگردد
.
• در حسابداری تعهدی با
انعکاس
کلیه عملیات مالی در
دفاتر قانونی، کاهش شدید زمینههای فساد مالی امکانپذیر است .
• در حسابداری تعهدی، قیمت
تمام شده خدمات در فرآیندهای خدمترسانی مشخص و
شفاف میگردد .
• امکان ارائه گزارشهای
مالی شفاف به سازمان حسابرسی ج. ا. ا.
جهت اظهار نظر حسابرسی و بازرسی و اعضای شورای محترم اسلامی شهر در حسابداری تعهدی
فراهم میگردد .
امــا :
• در
حسابداری نقدی صرفاً معاملاتی که در
برگیرنده دریافت و پرداخت وجه نقد میباشند، در
دفاتر منعکس میگردند بدون اینکه در طی دوره هیچگونه تلاشی برای ثبت صورتحسابها یا
مبالغ پرداخت نشده و
مطالبات یا بدهیها صورت پذیرد. در این روش هدف اولیه از تهیه
صورتهای مالی، ارائه اطلاعاتی درباره
دریافتها و پرداختهای وجه نقد سازمان طی
دوره مالی مورد نظر میباشد
.
• حسابداری نقدی اغلب در
سازمانهای دولتی و
واحدهایی كه منابع
ورودی آنها در قالب بودجه تخصیص یافته و عملاً تفاوتی بین
درآمدهای نقدی و تعهدی وجود ندارد، مورد استفاده قرار میگیرد .
لذا بطور خلاصه میتوان گفت که
اهم مشکلات و نارسائیهای سیستم مالی نقدی به شرح ذیل است :
• سیستم
حسابداری نقدی فارغ از استقرار سیستم
کنترل داخلی مناسب در انعکاس واقعی وضعیت مالی
و
نتایج عملکرد شهرداری است؛ زیرا بخش عمدهای از داراییها و بدهیها تا زمان
دریافت یا پرداختهای
نقدی در دفاتر و گزارشها منعکس نمیگردد
.
• به تبع عدم
هوشمندی سیستم حسابداری نقدی، در این
سیستم اعمال مدیریت نقدینگی و مدیریت بر هزینه
امکانپذیر نبوده و در نتیجه بکارگیری بهینه منابع در خدمترسانی مؤثرتر به شهروندان
با مانع جدی مواجه
است .
• اشکالات ساختار سازمانی و
عدم وجود یکپارچگی در وظایف
واحدهای متنوع بخش مالی اعم از سیستمهای اجرایی، کنترلی، حسابرسی و بودجهریزی نیز
از مسائل و مشکلات قابل اعتنا در سیستم
حسابداری نقدی است .
تغییرات بنیادی در سیستم مالی
کشورهای پیشرفته
تا قبل از دهه 1980 میلادی تمامی كشورها
از مبنای نقدی برای گزارشگری بخش عمومی استفاده مینمودند. در این زمان در سطح جهان
نگرانیهایی در رابطه
با عملكرد دولتها ایجاد شد كه از آن جمله میتوان به موارد
ذیل اشاره نمود
:
-
ميزان رشد فعاليت هاي
دولتي
-
افزايش انبوه بدهي هاي دولت
ها
-
نياز به افزايش شفافيت و پاسخگويي به
شهروندان درباره فعاليت هاي دولت ها
-
پرسش درباره ماهيت اطلاعات ارائه شده
توسط دولتها براي كمك براي به اتخاذ تصميم مناسب
به همین جهت تغییرات فزایندهای برای
وقوع انقلاب در حسابداری و گزارشگری بخش عمومی بوجود آمد و نهادهای تدوین كننده
استانداردهای
حسابداری بخش عمومی در كشورهای توسعه یافته بوجود آمدند.
برای مثال
: GASB( Governmental Accounting Standard Board )
در آمریكا
و بخش عمومی
CICA (Canadian Institute of Chartered Accountants )در كانادا تأسیس شدند.
یكی از اقدامات اولیه این نهادها تغییر
مدل
گزارشگری مبتنی بر
مبنای نقدی بود. از آنجائیكه در مسیر گذر دولتها به مبنای تعهدی
كامل بیش از یك مبنا وجود دارد،
اصطلاحات و واژگانی توسط این نهادها طراحی گشته
است.
مبانی تهیه صورتهای مالی را میتوان
بر روی طیفی فرض كرد كه در یك سوی آن
مبنای نقدی و در سوی دیگر مبنای تعهدی كامل قرار گرفته است.
نقدي
|
|
نقدي
تعديل
شده
|
|
نيمه
تعهدي
|
|
تعهدي
تعديل
شده
|
|
تعهدي
كامل
|
در ادبیات حسابداری دو دهه اخیر بخش
عمومی و به ویژه دولتی آن، لزوم استفاده از مبنای تعهدی كامل یا تعهدی تعدیلشده
بویژه در حسابداری
فعالیتهای حاكمیتی ( غیر بازرگانی ) دولتها، جایگاه ویژهای را
به خود اختصاص داده است اغلب هیأتهای
تدوین استانداردهای حسابداری بخش عمومی نظیر
:
-
هیأت استانداردهای حسابداری دولتهای
ایالتی و حكومتهای محلی آمریكا
GASB
Governmental Accounting Standard Board .
-
هیأت رایزنی حسابداری دولت فدرال
- FASAB
Federal Accounting Standards Advisory Board .
-
فدراسیون
بینالمللی حسابداران
- IFAC
International Federation of ACcountant .
-
هیأت
تدوین استانداردهای حسابداری
بخش عمومی بنیاد تحقیقات استرالیا
- PSASBAARF
Public Sector Accounting Standard Boards Australian Accounting Research
Foundation .
-
كمیته
حسابداری و حسابرسی بخش عمومی
انجمن حسابداران خبره كانادا
- PSAACCICA
Public Sector Accounting And Auditing Committee of Canadian Institue of
Chartered Accountant .
-
و
انجمن حسابداران زلاندنو
- ZSA
New Zeatand Society of Accountant .
استفاده از مبنای تعهدی تعدیل شده و
تعهدی كامل را در حسابداری و گزارشگری مالی فعالیتهای غیر بازرگانی نهادهای بخش
عمومی الزامی
نمودهاند.
Chile
اولین فردی است كه در اوایل دهه ی 1970
میلادی به
معرفی حسابداری تعهدی
برای نهادهای بخش عمومی پرداخت و نیوزلند در سال 1990 میلادی
از این مهم پیروی نمود. اما بر خلاف
نیوزلند كه روش تغییر ناگهانی را اجرا نمود،
سایر كشورها تغییرات تدریجی را ترجیح دادند. مثلاً در آمریكا اصول پذیرفته شده
حسابداری ( حسابداری تعهدی )، تنها
برای برخی از ایالتها پذیرفته شده است
( Carpenter and Feroz, 2001 ).
در آمریكا و استرالیا تغییر مبنای
حسابداری در
سال 1997 انجام شده
لیكن این تغییر تنها در سطح دولتهای مركزی رخ داده و اخیراً
در سطح دولتهای محلی نیز تغییراتی
ایجاد گردیده است. كانادا نیز تغییر مبنای
حسابداری عمومی به سمت تعهدی كامل را در سالهای 2001 و 2002 آغاز نمود ( TUDOR, MULTIU, 2007 )
و كمیته
حسابداری و حسابرسی بخش عمومی انجمن حسابداران خبره كانادا
هم پس از 25 سال استقرار مبنای تعهدی تعدیل شده، از اول آوریل 2005 استفاده از
مبنای حسابداری تعهدی
كامل را برای تهیه صورتهای مالی دولتهای فدرال، ایالتی و
محلی الزامی نموده است
( BARRY NAIK, 2005 ).
در اوایل دهه 1990 میلادی ( 1993
)، Bournتغییر
مبنای حسابداری از نقدی به تعهدی در نیوزلند را به صورت مدلی برای
انگلستان درآورد. انگلستان نیز
حسابداری تعهدی را از سال 2000 میلادی در سطح واحدها
پذیرفته و بر اساس یك برنامهریزی زمانبندی شده، صورتهای مالی در سطح دولت (
مجموعه دولت به عنوان یك واحد گزارشگر
) را در سال 2006 میلادی تهیه نموده است.
با ورود به هزاره جدید، نیوزلند به یكی
از كشورهایی تبدیل شده كه مجموعهای
وسیع از گزارشهای حسابداری تعهدی را تهیه مینماید
(Piana and Torres, 2003).
به
غیر از نیوزلند
دولتهای محدودی تصمیم به پیمودن این مسیر گرفتهاند و همچنان تعداد
كثیری از دولتها سیاست انتظار و تماشا
را برگزیدهاند. با آغاز سال 2000 میلادی،
از 30 كشور توسعه یافته اقتصادی، تنها 22 كشور حسابداری تعهدی در بخش عمومی را
پذیرفتند. بعد از سال 2000 میلادی،
مالزی و تانزانیا تنها كشورهای در حال توسعهای
بودهاند كه برنامه تغییر مبنای حسابداری را پذیرفتهاند، اما این دو كشور نیز پس
از مدتی این فرآیند
را متوقف نمودهاند (
TUDOR, MULTIU, 2007 ).
پس از آنكه در
جولای 2002 میلادی مقرر گردید اتحادیه اروپا از سال 2005 میلادی مبنای حسابداری خود
را از نقدی به تعهدی
تغییر دهد، تنها 3 كشور عضو اتحادیه اروپا موفق به انجام كامل
این مهم شدند. در سطح دولتهای ملی در
شش كشور اسپانیا، انگلستان، فنلاند، سوئد،
سوئیس و فرانسه ،انقلاب در بخش عمومی آغاز گردیده است و در مجموع 3 كشور فنلاند،
اسپانیا و سوئد
فرآیند تغییر مبنا را كامل نمودهاند. در سطح محلی، انقلاب در هر 9
كشور آغاز گردیده است و در 5 كشور
فنلاند، فرانسه، هلند، انگلستان و سوئیس تكمیل
گردیده است (
TUDOR, MULTIU, 2007 ).
در مجموع اگر چه نیمی از كشورهای
توسعه
یافته اقتصادی از
برخی از اشكال حسابداری تعهدی در گزارشگری مالی استفاده میكنند،
لیكن تنها تعداد محدودی از كشورهای
توسعه یافته از اقلام تعهدی در فرآیند
بودجهبندی خود استفاده مینمایند. بنابراین استفاده از مبنای تعهدی در بودجهبندی
نهادهای عمومی موضوعی
بحث بر انگیز است(
Matheson, 2002 ).
با بررسی روند و
چگونگی تدوین استانداردهای حسابداری
دولتی و تحولاتی كه در طول زمان در فرآیند وضع
استانداردهای حسابداری دولتی آمریكا بوقوع پیوسته است در مییابیم كه حركت ایالات
متحده در جهت استفاده
از مبنای تعهدی همزمان با آغاز فرآیند رسمی تدوین
استانداردهای حسابداری دولتی در دهه 1930 میلادی میباشد.
با این حال انتشار
بیانیه 34
GASB
در سال 1999 میلادی را باید نقطه عطف این حركت دانست. گزارشهای
مالی سالانه دولتهای محلی و ایالتی
آمریكا بر مبنای مفاد بیانیه 34
GASB
تهیه شده
و
مشتمل بر 3 قسمت میباشد :
-
تجزیه
و تحلیل و تشریح مطالب توسط
مدیریت MD
& A
Management’s Discussion and Analysis
این گزارش كه شكل
خاصی از اطلاعات را ارائه میكند در ابتدای گزارشهای مالی آورده میشود.
-
صورتهای
مالی اصلی بصورت تجمیعی ( در
سطح دولت ) و صورتهای مالی حساب مستقل، مشتمل بر یادداشتهای توضیحی.
-
اطلاعات
ضمیمه كه معمولاً بصورت
جداولی پس از صورتهای مالی اصلی آورده میشود.
این
بیانیه هدف عمومی ( یا اصلی
)
صورتهای مالی را مورد بازبینی و بسط قرار داده است. بیانیه 34 تهیه دو صورت مالی
را با استفاده از
مبنای تعهدی در سطح دولت و بهبود صورتهای مالی تهیه شده در سطح
حسابهای مستقل مورد توجه قرار داده و
ارائه چندین اطلاعات جدید را بصورت
یاداشتهای توضیحی اضافه نموده است.