فهرست مطالب
- مقدمه تاریخی و چیستی هنر اسلامی
- سیمای اجمالی دولت حفصیان
- محدودهی جغرافیایی و تاریخ سیاسی حفصیان
- سیمای اجمالی هنر دوره حفصی و موضوعات آن
- معماری اسلامی در دورهی حفصی
- بناهای مذهبی در معماری افریقیه
- مسجد قصبه در تونس، کاربر بیتالصلاه در معماری افریقیه
- جامع هوا و معماری سنتی افریقیه، جامع زیتونه شناسنامه هنر افریقیه
- معماری خانهها در دوره حفصی
- انتقال پایتخت افریقیه از قیروان به تونس
- معماری مدرسه در دوره حفصی و توسعه سبک ایرانی
- تأسیسات عمرانی در دوره حفصی
- هنر موسیقی در دوره حفصیان
- توسعه موسیقی اندلسی در افریقیه
- موسیقی مذهبی در دوره حفصیان
- ادبیات عرب و سبک شعر موشحات و ازجال در دوره حفصی
- اشعار و موشحات صوفیانه در عصر حفصی
- تکامل سبک موریسکی اندلسی-مغربی گنبد تونسی در عهد حفصیان
- پینوشتها
- فهرست منابع
در باره کتاب
به طور کلی هنر اسلامی از پدیدههای حوزه فلسفه و عرفان است و زبان آن زبان بینالمللی هنر میباشد که دارای هستی فلسفی است. در مقدمه این کتاب آمده است بخش بزرگی از تاریخ هنر اسلامی به این مطلب اختصاص یافته است که آفرینشهای هنری در جهان اسلام متأثر از کدام سبک هنری پیش از اسلام است. پاسخ این سؤال به شکل بسیار گسترده در ارجاع سازههای هنر اسلامی به حوزههای سرزمینی و پراکندگی جهان اسلام در قرون وسط است. محققان تاریخ هنر اسلامی کوشش میکنند تا آثار هنر اسلامی به شکلی با آفرینش هنری در امپراطوری ساسانی و امپراطوری روم شرقی و شبه قاره هند و شبه جزیره ایبری و مصر و افریقیه منسوب نمایند. بنابراین با توجه به این مهم که یکی از ادوار هنر اسلامی که به وسیله قدرت اسلامی پدید آمد، توسعه و تکامل آن در حوزه افریقیه در عهد دولت حفصیان است و دارای هسته تاریخی و فلسفی است، لذا پرداختن به هنر در این دولت دارای اهمیت ژئوپولیتیکی در نقشه سیاسی جهان است و مؤلف محترم نهایت سعی را در این زمینه نموده و به معرفی سیمای اجمالی دولت حفصیان و مواد هنری آنها که شامل معماری و شهرسازی، شعر، موسیقی، خط، پارچه، شیشه و چوب است که با انتقال پایتخت افریقیه از قیروان به تونس ظاهر شده است، پرداخته و تصویری روشن در ذهن خواننده ترسیم نموده است. البته بحث پیرامون این موضوعات توضیحاتی بیشتری را میطلبید ولی با توجه به حجم محدود کتاب، انتظار اضافات نمیرود. این کتاب از گستره توزیع مناسبی برخوردار است و اشاره به جنبههای مختلف موسیقی در دورهی حفصیان و توسعه موسیقی آندلسی در افریقیه از نقاط قوت این کتاب به شمار میآید. مطالعه این کتاب برای همگان به ویژه دانشجویان رشته تاریخ و هنر بسیار مفید بوده و توصیه میشود.