سه‌شنبه, 12 فروردين 1404
كنفسيوس ' مفهوم دانش نه داشتن آن، بلكه بكار بستن آن است. '

آئین رفتار حرفه ای

آﯾﯿﻦ رﻓﺘﺎر ﺣﺮﻓﻪ اي ذﯾﺤﺴﺎﺑﺎن

 

ﺑﺨﺶ اول: ﭘﯿﺶ ﮔﻔﺘﺎر

 

 در ﻣﻌﻨﺎي ﻣﺘﻌﺎرف و ﻟﻐﺘﻨﺎﻣﻪ اي ﺑﻪ ﻣﺸﺎﻏﻠﯽ «ﺣﺮﻓﻪ» ﮔﻔﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﻮد ﮐﻪ ﻧﻮع ﻣﺸﺨﺼﯽ از ﺧﺪﻣﺎت ﺗﺨﺼﺼﯽ را ﺑﻪ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻋﺮﺿﻪ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ و اﯾﻔﺎي آن ﻧﻮع ﺧﺪﻣﺖ، ﻣﺴﺘﻠﺰم ﮔﺬراﻧﺪن دوره ﻫﺎي ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ، ﺗﺨﺼﺼﯽ، ﮐﺴﺐ ﻣﻬﺎرﺗﻬﺎ و داﺷﺘﻦﺗﺠﺮﺑﻪ ﮐﺎﻓﯽ اﺳﺖ. ﯾﮑﯽ از اﻟﺰاﻣﺎت اﺟﺘﻨﺎب ﻧﺎﭘﺬﯾﺮ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻣﺸﺎﻏﻞ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺣﺮﻓﻪ ﻣﻌﺘﺒﺮ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، وﺟﻮد اﺻﻮل و ﺿﻮاﺑﻂ اﺧﻼﻗﯽ و رﻓﺘﺎري ﺧﺎص ﺷﺎﻏﻠﯿﻦ و ﭼﮕﻮﻧﮕﯽ اﻧﺠﺎم دادن ﺧﺪﻣﺎﺗﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ آن اﺷﺘﻐﺎل دارﻧﺪ.

 اﺧﻼق ﺣﺮﻓﻪ اي رﺷﺘﻪ اي از اﺧﻼق ﮐﺎرﺑﺮدي، ﺣﺎوي ﻧﻈﺎم ارزﺷﯽ، ﺑﺎورﻫﺎ، اﻋﺘﻘﺎدات ﺟﻤﻌﯽ ﺻﺎﺣﺒﺎن ﯾﮏ ﺣﺮﻓﻪ و ﻓﻀﺎﯾﻞ ﭘﺬﯾﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه در اﺧﻼق ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺟﺎﻣﻌﻪ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺮ ﭼﮕﻮﻧﮕﯽ رﻓﺘﺎر، اﻋﻤﺎل و ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺘﻬﺎي اﻋﻀﺎي آن ﺣﺮﻓﻪ در ﻣﻘﺎﺑﻞ؛ ﺟﺎﻣﻌﻪ، ﻫﻤﭙﯿﺸﮕﺎن و اﺳﺘﻔﺎده ﮐﻨﻨﺪﮔﺎن از ﺧﺪﻣﺎت ﺷﺎﻏﻠﯿﻦ در آن ﺣﺮﻓﻪ، ﺣﺎﮐﻤﯿﺖ دارد و ﻣﻨﺸﺎء و ﺧﺎﺳﺘﮕﺎﻫﯽ اﺳﺖ ﺑﺮاي اﺻﻮل ﺑﻨﯿﺎدي ، اﺧﻼق و رﻓﺘﺎر ﺣﺮﻓﻪ اي ﮐﻪ ﻣﯽ ﺑﺎﯾﺴﺖ ﺗﻮﺳﻂ اﯾﺸﺎن رﻋﺎﯾﺖ ﺷﻮد.

 آﯾﯿﻦ رﻓﺘﺎر ﺣﺮﻓﻪ اي ﺑﺮاي ﺗﺸﮑﻞ ﻫﺎ و ﻧﻬﺎدﻫﺎي دوﻟﺘﯽ ﻣﻌﻤﻮﻻً ﺗﻮﺳﻂ ﻣﺮاﺟﻊ دوﻟﺘﯽ ذي رﺑﻂ ﺗﺪوﯾﻦ ﻣﯽ ﺷﻮد و  ﺷﺎﻣﻞ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪاي از اﺣﮑﺎم اﻟﺰام آور اﺳﺖ ﮐﻪﻋﺪم رﻋﺎﯾﺖ و ﺗﺨﻄﯽ از اﯾﻦ اﺣﮑﺎم ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﺑﺎ ﺗﺸﺨﯿﺺ ﻣﺮﺟﻊ ﻣﺬﮐﻮر ، ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﺧﻄﺎﻫﺎي روﯾﺪاده، ﺗﻨﺒﯿﻪ اﻧﻀﺒﺎﻃﯽ ﺑﻪ دﻧﺒﺎل داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ.

 ﻫﻤﺎﻧﮕﻮﻧﻪﮐﻪ ﺗﺼﺮﯾﺢ ﮔﺮدﯾﺪ ﺑﺮاي ﺗﺒﯿﯿﻦ ﺷﻐﻞ ذﯾﺤﺴﺎﺑﯽ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺣﺮﻓﻪ اي ﻣﻌﺘﺒﺮ در ﺟﺎﻣﻌﻪ، ﭘﺬﯾﺮش آﯾﯿﻦ رﻓﺘﺎر ﺣﺮﻓﻪ اي از اﻟﺰاﻣﺎت ﺑﻮده و ﻓﺮاﻫﻢ ﮐﻨﻨﺪه ﺑﺴﺘﺮ ﻻزم ﺑﺮاي ﺗﺄﺛﯿﺮﮔﺬاري درﺟﺎﻣﻌﻪ در راﺳﺘﺎي ﺟﻠﺐ اﻋﺘﻤﺎد ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺑﻪ ﺣﺮﻓﻪ ذﯾﺤﺴﺎﺑﯽ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪﮐﻪ اﯾﻦ ﻣﻬﻢ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ درﺑﻠﻨﺪ ﻣﺪت از ارﮐﺎن اﺻﻠﯽ آﺋﯿﻦ رﻓﺘﺎر ﺣﺮﻓﻪ اي ﮔﺮدد.

ذﯾﺤﺴﺎﺑﺎن ﻣﺎﻧﻨﺪ دﯾﮕﺮ ﮐﺎرﮐﻨﺎن دوﻟﺖ ﻣﻠﺰم ﺑﻪ رﻋﺎﯾﺖ اﺧﻼق ﻋﻤﻮﻣﯽ و ﺗﻤﺎﻣﯽ ﻗﻮاﻧﯿﻦﻣﺮﺗﺒﻂ از ﺟﻤﻠﻪ ﻣﻨﺸﻮر اﺧﻼﻗﯽ و اداري ﮐﺎرﮐﻨﺎن دوﻟﺖ ﻣﻮﺿﻮع ﻣﺼﻮﺑﻪ ﺷﻤﺎره 231430/ت43914ك ﻣﻮرخ 1388/11/21 ﻫﯿﺎت وزﯾﺮان ﻫﺴﺘﻨﺪ، از ﺳﻮي دﯾﮕﺮ، اﯾﺸﺎن ﺑﺎ ﻋﻨﺎﯾﺖ ﺑﻪ ﺟﺎﯾﮕﺎه ﺧﺎص ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ و ﮔﺴﺘﺮه ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ اﻋﻢ از ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﻦ دﺳﺘﮕﺎﻫﻬﺎي اﺟﺮاﯾﯽ، ﻣﺮاﺟﻊ ﻧﻈﺎرﺗﯽ، ﺣﺴﺎﺑﺮﺳﺎن (داﺧﻠﯽ و ﻣﺴﺘﻘﻞ)، دﺳﺘﮕﺎه ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰي ﮐﺸﻮر، وزارت اﻣﻮر اﻗﺘﺼﺎدي وداراﯾﯽ، ﺑﺨﺶ ﺧﺼﻮﺻﯽ و ... ﻣﻠﺰم ﺑﻪ رﻋﺎﯾﺖ آﯾﯿﻦ رﻓﺘﺎر ﺣﺮﻓﻪ اي ﻫﺴﺘﻨﺪ .

 ﺗﻤﺎﻣﯽ اﺷﺨﺎﺻﯽﮐﻪ وﻓﻖ ﻣﺎده (31) ﻗﺎﻧﻮن ﻣﺤﺎﺳﺒﺎت ﻋﻤﻮﻣﯽ ﮐﺸﻮر ﻣﺼﻮب ﺳﺎل 1366 وﯾﺎ ﺳﺎﯾﺮﻗﻮاﻧﯿﻦ ﺧﺎص و ﻋﺎم دﯾﮕﺮ ذﯾﺤﺴﺎب ﻧﺎﻣﯿﺪه ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ، درﺣﻮزه ﺷﻤﻮل آﺋﯿﻦ رﻓﺘﺎر ﺣﺮﻓﻪ اي ﻗﺮارﻣﯽ ﮔﯿﺮﻧﺪ.

 ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻣﻮرد اﻗﺘﺒﺎس:

1-    آﯾﯿﻦ رﻓﺘﺎر ﻓﺪراﺳﯿﻮن ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠﯽ ﺣﺴﺎﺑﺪاران

2-    آﯾﯿﻦ رﻓﺘﺎر ﺣﺮﻓﻪ اي ﺟﺎﻣﻌﻪﺣﺴﺎﺑﺪاران رﺳﻤﯽ

 

ﺑﺨﺶ دوم: اﺻﻮل ﺑﻨﯿﺎدي اﺧﻼق ورﻓﺘﺎر ﺣﺮﻓﻪ اي ذﯾﺤﺴﺎﺑﺎن

 

1)    درﺳﺘﮑﺎري: در رواﺑﻂ ﺣﺮﻓﻪ اي ﺻﺎدق و ﭘﺮﻫﯿﺰﮔﺎر ﺑﺎﺷﻨﺪ. ﺻﺪاﻗﺖ، ﺻﺮاﺣﺖ و اﻧﺼﺎف ، ﻻزﻣﻪ درﺳﺘﮑﺎري اﺳﺖ.

2)    واﻗﻊ ﺑﯿﻨﯽ: در ﻗﻀﺎوت ﺣﺮﻓﻪ اي، ﺗﻨﻬﺎ واﻗﻌﯿﺖ ﻫﺎ را در ﻧﻈﺮ ﺑﮕﯿﺮﻧﺪ و اﺟﺎزه ﻧﺪﻫﻨﺪ ﮐﻪ ﭘﯿﺶ داوري، ﺟﺎﻧﺒﺪاري، ﺗﻀﺎد ﻣﻨﺎﻓﻊ و ﯾﺎ ﻧﻔﻮذ دﯾﮕﺮان ﺑﺮ ﻗﻀﺎوت ﺣﺮﻓﻪ اي اﯾﺸﺎن ﺗﺎﺛﯿﺮ ﺑﮕﺬارد.

3)    ﺻﻼﺣﯿﺖ و ﻣﺮاﻗﺒﺖ ﺣﺮﻓﻪ اي: داﻧﺶ و ﻣﻬﺎرت ﺣﺮﻓﻪ اي ﺧﻮد وﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﻫﻤﺮاه ﺧﻮد را در زﻣﯿﻨﻪ ﺗﺤﻮﻻت، روﺷﻬﺎ و ﺗﮑﻨﯿﮑﻬﺎي ﺟﺪﯾﺪ و ﻗﻮاﻧﯿﻦ و ﻣﻘﺮرات، ﻫﻤﻮاره ارﺗﻘﺎ داده و ﺧﺪﻣﺎت ﺣﺮﻓﻪ اي را ﺑﺎ ﺷﺎﯾﺴﺘﮕﯽ و ﺑﺮ اﺳﺎس ﻗﻮاﻧﯿﻦ و اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎي ﻓﻨﯽ و ﺣﺮﻓﻪ اي ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﻪ اﻧﺠﺎم ﺑﺮﺳﺎﻧﻨﺪ.

4)    رازداري: اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ را ﮐﻪ در ﺟﺮﯾﺎن اراﺋﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﺣﺮﻓﻪ اي ﺑﻪ دﺳﺖ ﻣﯽ آورﻧﺪ ﻣﺤﺮﻣﺎﻧﻪ ﺗﻠﻘﯽ ﮐﻨﻨﺪ. ﻣﮕﺮ آﻧﮑﻪ ﺑﻨﺎ ﺑﺮﺗﮑﻠﯿﻒ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ﯾﺎ ﺣﺮﻓﻪ اي، ﻣﻠﺰم ﺑﻪ ﺗﺴﻠﯿﻢ اﻃﻼﻋﺎت ﻣﺰﺑﻮر ﺑﺎﺷﻨﺪ و ﻧﯿﺰ از اﻃﻼﻋﺎت ﻣﺤﺮﻣﺎﻧﻪ اي ﮐﻪ در ﺟﺮﯾﺎن ﮐﺎر ﺑﻪ دﺳﺖ ﻣﯽ آورﻧﺪ در ﺟﻬﺖ ﻣﻨﺎﻓﻊ ﺷﺨﺼﯽ ﯾﺎ اﺷﺨﺎص ﺛﺎﻟﺚ ﺑﻬﺮه ﺑﺮداري ﻧﮑﻨﻨﺪ.

5)    آداب ﺣﺮﻓﻪ اي: در ﺑﺮﺧﻮرد ﺑﺎ دﯾﮕﺮان در ﺣﯿﻦ اﻧﺠﺎم وﻇﺎﯾﻒ ﺑﺎ ادب و اﺣﺘﺮام رﻓﺘﺎر ﻧﻤﻮده ، ﻣﻘﺮرات را رﻋﺎﯾﺖ و از اﻧﺠﺎم اﻋﻤﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﺣﺮﻓﻪ را ﺑﯽ اﻋﺘﺒﺎر ﮐﻨﺪ ﭘﺮﻫﯿﺰ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ .

 

ﺑﺨﺶ ﺳﻮم: ﺧﻄﺮﻫﺎ و ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻮﺛﺮ در ﻧﻘﺾ اﺻﻮل درﮐﺎر ذﯾﺤﺴﺎﺑﺎن

 

6)    ﻣﯽ ﺑﺎﯾﺴﺖ ﻣﻮاردي را ﮐﻪﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ ﺑﻪ ﻧﻘﺾ اﺻﻮل ﺑﻨﯿﺎدي ﻣﻨﺠﺮ ﺷﻮد، ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ، ارزﯾﺎﺑﯽ و از آن ﭘﺮﻫﯿﺰ ﮐﻨﻨﺪ. در ﻫﺮﻣﻮردي ﮐﻪ ﻧﻘﺾ اﺻﻮل ﺑﻨﯿﺎدي ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺷﻮد، ﺑﺎ اﻧﺠﺎم اﻗﺪاﻣﺎت ﻣﻘﺘﻀﯽ آن را رﻓﻊ ﯾﺎ ﻣﯿﺰان آن را درﺣﺪ اﻣﮑﺎن ﮐﺎﻫﺶ دﻫﻨﺪ ﺑﻪ ﻧﺤﻮي ﮐﻪ ﺑﺮ اﺻﻮل ﻣﺬﮐﻮر ﻟﻄﻤﻪ اي وارد ﻧﺸﻮد.وﺿﻌﯿﺖ ﻫﺎي ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن وﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺘﻌﺪد وﻣﺨﺘﻠﻔﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺑﺎﻟﻘﻮه ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﻨﺪ ﻣﻮﺟﺒﺎت ﻧﻘﺾ وﻋﺪم رﻋﺎﯾﺖ اﺻﻮل ﺑﻨﯿﺎدي را درﻋﻤﻞ ﻓﺮاﻫﻢ آورد ، ﻣﯽ ﺗﻮان ﺑﻪ ﺷﮑﻞ ذﯾﻞ ﻃﺒﻘﻪ ﺑﻨﺪي ﮐﺮد:

7)    ﺧﻄﺮ ﻣﻨﺎﻓﻊ ﺷﺨﺼﯽ: ﻣﻨﺎﻓﻊﺷﺨﺼﯽ ﻋﺒﺎرت اﺳﺖ از ﻣﻨﺎﻓﻊ ﻣﺎﻟﯽ ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ ﯾﺎ ﻏﯿﺮ ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ اﻋﻢ از ﻣﺎدي و ﯾﺎ ﻏﯿﺮ ﻣﺎدي ﮐﻪ ﻣﻮﺟﺐﻧﻘﺾ اﺻﻮل درﺳﺘﮑﺎري و واﻗﻊ ﺑﯿﻨﯽ ﺷﻮﻧﺪ . ﺑﺮﺧﯽ از ﻣﻮاردي ﮐﻪ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﻨﺪ ﺧﻄﺮ ﭘﯿﺮوي از ﻣﻨﺎﻓﻊﺷﺨﺼﯽ را اﯾﺠﺎد ﮐﻨﺪ ﺑﻪ ﺷﺮح ذﯾﻞ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﻨﺪ:

1.     وام ﻫﺎ، ﻣﻨﺎﻓﻊ ﻣﺎﻟﯽ و ﺗﻀﺎﻣﯿﻦ ﻏﯿﺮﻣﺘﻌﺎرف.

2.     اﺳﺘﻔﺎده از ﻣﺰاﯾﺎﯾﯽ ﭼﻮن ﭘﺎداش و ﺟﺒﺮان ﺧﺪﻣﺎت ﺑﺮﺧﻼف ﺣﻖّ وﻗﺎﻧﻮن .

3.     ﻧﮕﺮاﻧﯽ از اﻣﻨﯿﺖ ﺷﻐﻠﯽ.

4.     ﻓﺸﺎرﻫﺎي ﻧﺎﺷﯽ از ﻋﻮاﻣﻞﺑﺮون ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ.

8)    ﺧﻄﺮ ﺧﻮد ﺑﯿﻨﯽ در ﺗﺠﺪﯾﺪﻧﻈﺮ: اﯾﻦ ﺧﻄﺮ در ﻣﻮاردي ﺑﺮوز ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﻣﻠﺰم ﺑﻪ ارزﯾﺎﺑﯽ ﻣﺠﺪد و ﺗﺠﺪﯾﺪ ﻧﻈﺮ در ﻧﺘﺎﯾﺞﮐﺎر ﯾﺎ ﻗﻀﺎوﺗﯽ ﺷﻮﻧﺪ ﮐﻪ ﻗﺒﻼً آن ﮐﺎر ﯾﺎ آن ﻗﻀﺎوت را اﻧﺠﺎم داده اﺳﺖ. اﯾﻦ ﺧﻄﺮ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪﺑﻪ ﻧﻘﺾ اﺻﻞ واﻗﻊ ﺑﯿﻨﯽ ﻣﻨﺠﺮ ﺷﻮد.

9)    ﺧﻄﺮ ﺣﻤﺎﯾﺖ (ﯾﺎ ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ): اﯾﻦ ﺧﻄﺮ زﻣﺎﻧﯽ ﭘﺪﯾﺪ ﻣﯽ آﯾﺪ ﮐﻪ ﺑﺎ ﻃﺮﻓﺪاري از (ﯾﺎ ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ ﺑﺎ) ﺳﺎﯾﺮ اﺷﺨﺎص، درﺑﺎره ﯾﮏﻣﺴﺎﻟﻪ واﻗﻊ ﺑﯿﻨﺎﻧﻪ ﻗﻀﺎوت ﻧﮑﻨﻨﺪ ﯾﺎ ﺗﻮﺿﯿﺤﯽ ﻏﯿﺮ واﻗﻌﯽ درﺑﺎره آن اراﺋﻪ دﻫﻨﺪ. اﯾﻦ ﺧﻄﺮﻣﻮﺟﺐ ﻧﻘﺾ اﺻﻞ واﻗﻊ ﺑﯿﻨﯽ ﻣﯽ ﮔﺮدد.

10)                       ﺧﻄﺮ ﻗﺮاﺑﺖ: اﯾﻦ ﺧﻄﺮ زﻣﺎﻧﯽﭘﺪﯾﺪ ﻣﯽ آﯾﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ دﻟﯿﻞ راﺑﻄﻪ ﻧﺰدﯾﮏ ﺑﺎ ﺳﺎﯾﺮ اﺷﺨﺎص ﺑﻪ ﺣﻔﻆ ﻣﻨﺎﻓﻊ آﻧﺎن ﺗﻤﺎﯾﻞ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ. راﺑﻄﻪ ﻧﺰدﯾﮏ ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ در اﺛﺮ ﺧﻮﯾﺸﺎوﻧﺪي، دوﺳﺘﯽ ﻣﻤﺘﺪ؛ اﺷﺘﻐﺎل و ﻫﻤﮑﺎري اﯾﺠﺎد ﺷﺪه ﺑﺎﺷﺪ.

11)                       ﺧﻄﺮ ﺗﻬﺪﯾﺪ: اﯾﻦ ﺧﻄﺮ زﻣﺎﻧﯽﺑﺮوز ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ دﻟﯿﻞ ﺗﻬﺪﯾﺪ ﯾﺎ ﺗﺮس از اﺷﺨﺎص دﯾﮕﺮ ﺑﻪ ﻧﺤﻮي ﻋﻤﻞ ﮐﻨﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻧﻘﺾ اﺻﻞ واﻗﻊ ﺑﯿﻨﯽ ﻣﻨﺠﺮ ﺷﻮد.

 

ﺑﺨﺶ ﭼﻬﺎرم: ﺗﺪاﺑﯿﺮ اﯾﻤﻦ ﺳﺎز درﺣﺮﻓﻪ ذﯾﺤﺴﺎﺑﺎن

 

12)                       ﺗﺪاﺑﯿﺮ اﯾﻤﻦ ﺳﺎز ﯾﺎ ﺑﺎزدارﻧﺪه ﺑﻪ اﻗﺪاﻣﺎﺗﯽ ﮔﻔﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﻮد؛ ﮐﻪ ازﺳﻮي اﯾﺸﺎن ﺑﻤﻨﻈﻮر ﺟﻠﻮﮔﯿﺮي از ﺑﺮوز ﺧﻄـﺮﻫﺎي ﻣﺨﺘﻠﻒ اﻋﻤﺎل ﻣﯽ ﮔﺮدد و ﯾﺎ اﺣﺘﻤﺎل وﻗـﻮع آﻧﻬﺎ را ﺑﻪ ﻣﯿﺰاﻧﯽ ﻗﺎﺑﻞ ﻗﺒﻮل ﮐﺎﻫﺶ ﻣﯽ دﻫﺪ و ﻋﻤﺪﺗﺎًﻋﺒﺎرﺗﻨﺪ از :  ﺗﺪاﺑﯿﺮ و ﻓﺮآﯾﻨﺪﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ در ﻣﺤﯿﻂ ﮐﺎر اﺗﺨﺎذ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ.

1)    12.1 ﺗﺪاﺑﯿﺮ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ وﺗﺪاﺑﯿﺮاﯾﻤﻦﺳﺎزي ﮐﻪ ﻣﺴﺘﻨﺪ ﺑﻪ دﺳﺘﻮر اﻟﻌﻤﻞ وآﺋﯿﻦ ﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎ اﺳﺖ . اﻫﻢ ﺗﺪاﺑﯿﺮي ﮐﻪ ﺑﺎ وﺿﻊ ﺿﻮاﺑﻂ وﺗﺪوﯾﻦ دﺳﺘﻮراﻟﻌﻤﻞ ﻫﺎ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ازﻧﻘﺾ اﺻﻮل ﺑﻨﯿﺎدي ﺟﻠﻮﮔﯿﺮي ﮐﻨﻨﺪ ﺑﻪ ﻗﺮارزﯾﺮاﺳﺖ :

a.     ﺗﻼش درﺑﺮﻗﺮاري ﺷﺮاﯾﻂ ﻻزم ﺑﺮاي ﺗﺤﻘﻖ ﭘﺬﯾﺮش ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ درﻋﻮاﻣﻞ ذﯾﺮﺑﻂ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ، ازﻗﺒﯿﻞ ﺗﺤﺼﯿﻼت وﺗﺠﺮﺑﻪ وﮐﺴﺐ ﻣﻬﺎرﺗﻬﺎي ﺣﺮﻓﻪ اي ﮐﺎﻓﯽ .

b.     ﺗﻮﺳﻌﻪ داﻧﺶ ﺣﺮﻓﻪ اي ازﻃﺮﯾﻖ آﻣﻮزش ﻣﺴﺘﻤﺮ.  ﺗﺪاﺑﯿﺮ اﯾﻤﻦ ﺳﺎز در ﻣﺤﯿﻂ ﮐﺎر

2)    اﻫﻢ ﺗﺪاﺑﯿﺮ و ﻓﺮآﯾﻨﺪﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ اﺟﺮاي آﻧﻬﺎ درﻣﺤﯿﻂ ﮐﺎر ﻣﯿﺘﻮاﻧﺪ از ﻧﻘﺾ اﺻﻮل ﺑﻨﯿﺎدي ﺟﻠﻮﮔﯿﺮي ﮐﻨﺪ ﺑﻪ ﻗﺮار زﯾﺮ اﺳﺖ :

a.     ﺗﻌﺮﯾﻒ ﺻﺮﯾﺢ و روﺷﻦ از اﻟﺰاﻣﺎت رﻓﺘﺎر ﺣﺮﻓﻪ اي در ﻣﺤﻞ اﻧﺠﺎم ﻣﺎﻣﻮرﯾﺖ.

b.     اﺳﺘﻘﺮار ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻗﻮي ﮐﻨﺘﺮل ﻫﺎي داﺧﻠﯽ و ﺳﺎز و ﮐﺎرﻫﺎي ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮاي ﺣﺼﻮل اﻃﻤﯿﻨﺎن از ﺻﺤﺖ ﻋﻤﻞ ﻫﻤﮑﺎران ﺗﺤﺖ ﺳﺮﭘﺮﺳﺘﯽ.

c.      ﺗﺪوﯾﻦ و اﯾﺠﺎد ﻧﻈﺎم اﻧﻀﺒﺎﻃﯽ داﺧﻠﯽ ﻣﻨﺎﺳﺐ .

d.     اﺳﺘﻘﺮارﺧﻂ ﻣﺸﯽﻫﺎ وروﺷﻬﺎي ﻧﻈﺎرت ﺑﺮﮐﯿﻔﯿﺖ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ .

e.     اﻋﻼم ﺑﻤﻮﻗـﻊ ﺧﻂ ﻣﺸﯽ ﻫﺎ و روﺷﻬﺎي ﺳﺎزﻣﺎن وﺗﻐﯿﯿـﺮات ﺑﻌﺪي آﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ وآﻣـﻮزﺷﻬﺎي ﻧﻈﺮي وﻋﻤﻠﯽ ﻣﻨﺎﺳﺐ دراﯾﻦﺧﺼﻮص .

f.       اﺳﺘﻘﺮارﺧﻂ ﻣﺸﯽ ﻫﺎ و روﺷﻬﺎﯾﯽﺑﺮاي ﺗﺮﻏﯿﺐ ﻫﻤﮑﺎران ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺑﻪ اﻋﻼم ﻧﻘﻄﻪ ﻧﻈﺮات ﺧﻮد ازﻣﺴﺎﺋﻞ اﺧﻼق و رﻓﺘﺎر ﺣﺮﻓﻪ اي ، ﺑﺪون ﻫﺮاس ازﻋﻮاﻗﺐ آن .

g.     ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻨﯽ ﻣﮑﺎﻧﯿﺰﻣﯽ ﮐﺎرآﻣﺪﺑﺮاي ﺑﺮرﺳﯽ ﺷﮑﺎﯾﺎت ﺑﻪ ﻧﺤﻮي ﮐﻪ ﮐﺎرﮐﻨﺎن ، ﻫﻤﮑﺎران وﻋﺎﻣﻪ ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪ اﻋﻤﺎل ﻣﻐﺎﯾﺮ اﺧﻼق ﺣﺮﻓﻪ اي ذﯾﺤﺴﺎﺑﺎن را اﻋﻼم ﮐﻨﻨﺪ .

 

ﺑﺨﺶ ﭘﻨﺠﻢ: اﺣﮑﺎم درآﺋﯿﻦ رﻓﺘﺎر ﺣﺮﻓﻪ اي ذﯾﺤﺴﺎﺑﺎن

 

 ﻣﻄﺎﻟﺒﯽ ﮐﻪ در ﻗﺎﻟﺐ اﺻﻮل ﺑﯿﺎن ﺷﺪ روﯾﮑﺮدي ﻧﻈﺮي ﺑﻪ رﻓﺘﺎر ﺣﺮﻓﻪ اي اﺳﺖ و ﺟﻨﺒﻪ ﮐﻠﯽ و ﻫﺪاﯾﺖ ﮐﻨﻨﺪه دارد در ﻧﺘﯿﺠﻪ ﻣﺼﺎدﯾﻖ و ﭼﮕﻮﻧﮕﯽ رﻋﺎﯾﺖ « اﺻﻮل در ﻋﻤﻞ » را در ﺑﺮ ﻧﺪارد. ﻋﻠﯿﺮﻏﻢ اﯾﻨﮑﻪﻣﻮﺿﻮﻋﺎً اﺣﮑﺎم ﺑﺎ اﺻﻮل داراي اﺷﺘﺮاك ﻣﯽ ﺑﺎﺷﻨﺪ، در زﻣﯿﻨﻪ رﻋﺎﯾﺖ اﺻﻮل رﻓﺘﺎري، اﺣﮑﺎم زﯾﺮﻣﻘﺮر ﮔﺮدﯾﺪه اﺳﺖ:

درﺳﺘﮑﺎري

13)                       درﺳﺘﮑﺎري اﯾﺠﺎب ﻣﯽ ﮐﻨﺪ؛ ﺑﻪ ﺻﺪاﻗﺖ و ﭘﺮﻫﯿﺰﮐﺎري در رواﺑﻂ ﺣﺮﻓﻪ اي ﻣﻠﺘﺰم ﺑﺎﺷﻨﺪ. اﻧﺼﺎف در ﻋﻤﻞ و اراﺋﻪ اﻃﻼﻋﺎت و ﺻﺮاﺣﺖ در ﺑﯿﺎن از دﯾﮕﺮ ﻣﻠﺰوﻣﺎت رﺳﺘﮑﺎري اﺳﺖ. اﻇﻬﺎر ﻧﻈﺮ و ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻧﺒﺎﯾﺪ ﺗﺤﺖ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻋﻮاﻣﻞﻏﯿﺮﻣﺮﺗﺒﻂ وﻏﯿﺮ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ﻗﺮار ﮔﯿﺮد.

14)                       درﺳﺘﮑﺎري ﺑﺎ دو ﻣﻌﯿﺎر ﺣﻖ و ﻋﺪل، ﻗﺎﺑﻞ ﺳﻨﺠﺶ اﺳﺖ. در ﺻﻮرت ﻓﻘﺪان ﺣﮑﻢ، اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﯾﺎ رﻫﻨﻤﻮد و ﯾﺎ وﺟﻮد ﻋﻘﺎﯾﺪﻣﺘﻀﺎد درﺑﺎره ﯾﮏ ﻣﻮرد ، اﯾﻦ ﺳﻮال را از ﺧﻮد ﺑﭙﺮﺳﺪ ﮐﻪ آﯾﺎ ﮐﺎري را ﮐﻪ اﻧﺠﺎم ﻣﯽ دﻫﺪ ﯾﮏﺷﺨﺺ درﺳﺘﮑﺎر اﻧﺠﺎم ﻣﯽ داد؟ آﯾﺎ ﻣﻦ درﺳﺘﮑﺎرﯾﻢ را ﺣﻔﻆ ﮐﺮده ام؟

واﻗﻊ ﺑﯿﻨﯽ

15)                       واﻗﻊ ﺑﯿﻨﯽ ﯾﮏ وﺿﻌﯿﺖ ذﻫﻨﯽ و ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎي آن اﺳﺖ ﮐﻪ ﻓﻘﻂ واﻗﻌﯿﺖ ﻫﺎي ﻣﻮﺟﻮد ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ وﻇﯿﻔﻪ اي ﮐﻪ ﺷﺨﺺ ﺑﻪ ﻋﻬﺪه ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ در اﻧﺠﺎم ﮐﺎر و اﺗﺨﺎذ ﺗﺼﻤﯿﻢ وي ﻣﺪ ﻧﻈﺮ ﻗﺮار ﺑﮕﯿﺮد و ﻧﻪ ﻫﯿﭻ ﻋﺎﻣﻞ دﯾﮕﺮي. ذﯾﺤﺴﺎﺑﺎن ﮔﺎه در ﺷﺮاﯾﻄﯽ ﻗﺮار ﻣﯽ ﯿﺮﻧﺪ ﮐﻪ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ واﻗﻊ ﺑﯿﻨﯽ آﻧﻬﺎ را ﺧﺪﺷﻪ دار ﻧﻤﺎﯾﺪ. ﭼﻨﯿﻦ ﺷﺮاﯾﻄﯽ را ﻧﻤﯽ ﺗﻮان ﺑﻄﻮر ﮐﺎﻣﻞ ﺗﻌﺮﯾـﻒ و ﺗﻮﺻﯿﻒ ﮐﺮد. ﻟﺬا ذﯾﺤﺴﺎﺑﺎن ﻣﯽ ﺑﺎﯾﺴﺖ از ﺑﺮﻗـﺮاري رواﺑﻄﯽﮐﻪ اﻣﮑﺎن ﺟﺎﻧﺒﺪاري و ﻧﻔــﻮذ دﯾﮕﺮان را ﺑـﺮ ﺗﺼﻤﯿﻢ ﮔﯿﺮي آﻧﺎن ﻓﺮاﻫﻢ ﻣﯽ آورد، ﺑﭙﺮﻫﯿﺰﻧﺪ .

ﺻﻼﺣﯿﺖ و ﻣﺮاﻗﺒﺖ ﺣﺮﻓﻪ اي ذﯾﺤﺴﺎﺑﺎن

16)                       ﺧﺪﻣﺖ ﺣﺮﻓﻪ اي ﮐﺎرآﻣﺪ ﻣﺴﺘﻠﺰم اﺳﺘﻔﺎده درﺳﺖ و ﺑﺠﺎ از داﻧﺶ و ﻣﻬﺎرت ﺣﺮﻓﻪ اي در اﻧﺠﺎم دادن ﮐﺎرﻫﺎ اﺳﺖ. ﺻﻼﺣﯿﺖ ﺣﺮﻓﻪ اي دو ﺟﻨﺒﻪ ﻣﺘﻤﺎﯾﺰ دارد؛ ﮐﺴﺐ ﺻﻼﺣﯿﺖ ﺣﺮﻓﻪ اي و ﺳﭙﺲ ﺣﻔﻆ آن . اﯾﻦ اﻣﺮ ﻣﺴﺘﻠﺰم اﺳﺘﻤﺮار در ﮐﺴﺐ داﻧﺶ و ﯾﺎدﮔﯿﺮي ﻣﻬﺎرﺗﻬﺎ، در ك ﭘﺪﯾﺪهﻫﺎي ﺗﺎزه و ﻣﺮﺗﺒﻂ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ.

17)                       ذﯾﺤﺴﺎﺑﺎن اﻗﺪاﻣﺎت ﻻزم را ﺑﺮاي اﻧﺘﻘﺎل و ارﺗﻘﺎء داﻧﺶ و ﻣﻬﺎرﺗﻬﺎي ﺻﺮﯾﺢ و ﺿﻤﻨﯽ و ﻧﻈﺎرت ﺑﺮ ﮐﺎر ﻫﻤﮑﺎران ﺗﺤﺖ ﺳﺮﭘﺮﺳﺘﯽﺑﺎﻻﺧﺺ ﻣﻌﺎوﻧﯿﻦ ﻣﻌﻤﻮل دارﻧﺪ و اﻃﻤﯿﻨﺎن ﯾﺎﺑﻨﺪ ﮐﻪ آﻧﺎن دوره ﻫﺎي ﮐﺎرآﻣﻮزي و آﻣﻮزش ﻣﺴﺘﻤﺮ را ﺑﮕﺬارﻧﻨﺪ.

رازداري ذﯾﺤﺴﺎﺑﺎن

18)                       رازداري ﯾﺎ ﺣﻔﻆ اﺳﺮار ﺗﻨﻬﺎ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎي ﻓﺎش ﻧﮑﺮدن اﻃﻼﻋﺎت ﻣﺤﺮﻣﺎﻧﻪ ﻧﯿﺴﺖ، ﺑﻠﮑﻪ اﻧﺠﺎم اﻗﺪاﻣﺎت ﻣﻨﻄﻘﯽ ﺑﺮاي ﺣﻔﻆ اﻃﻼﻋﺎت ﻣﺤﺮﻣﺎﻧﻪ را ﻫﻢ ﺷﺎﻣﻞ ﻣﯽ ﺷﻮد. ﻣﺤﺮﻣﺎﻧﻪ ﺑﻮدن ﯾﺎ ﻣﺤﺮﻣﺎﻧﻪ ﻧﺒﻮدن اﻃﻼﻋﺎت ﺑﻪ ﻣﺎﻫﯿﺖ آﻧﻬﺎ ﺑﺴﺘﮕﯽ دارد. ﺑﺎﯾﺪ اﯾﻦ واﻗﻌﯿﺖ ﻣﺪ ﻧﻈﺮ ﻗﺮار ﮔﯿﺮد ﮐﻪ داﻣﻨﻪ اي از رواﺑﻂ ﺣﺘﯽ ﮔﻔﺖ و ﺷﻨﻮدﻫﺎ ﻧﯿﺰﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ ﻣﺤﺮﻣﺎﻧﻪ ﺗﻠﻘﯽ ﮔﺮدﻧﺪ.

19)                       رازداري اﯾﺠﺎب ﻣﯽ ﮐﻨﺪ؛ از اﻓﺸﺎي اﻃﻼﻋﺎت ﻣﺤﺮﻣﺎﻧﻪ اي ﮐﻪ در ﺟﺮﯾﺎن اراﺋﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﺣﺮﻓﻪ اي ﺑﻪ دﺳﺖ ﻣﯽ آورﻧﺪ ﺧﻮدداري ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ، ﻣﮕﺮ آﻧﮑﻪ ﺗﮑﻠﯿﻒ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ﯾﺎ ﺣﺮﻓﻪ اي، آﻧﺎن را ﻣﻠﺰم ﺑﻪ اﻓﺸﺎي ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ اﻃﻼﻋﺎت ﻣﺰﺑﻮر ﻧﻤﺎﯾﺪ.

20)                       ذﯾﺤﺴﺎﺑﺎن از اﻃﻼﻋﺎت ﻣﺤﺮﻣﺎﻧﻪ اي ﮐﻪ در ﺟﺮﯾﺎن اراﺋﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﺣﺮﻓﻪ اي ﺑﻪ دﺳﺖ ﻣﯽ آورﻧﺪ در ﺟﻬﺖ ﻣﻨﺎﻓﻊ ﺷﺨﺼﯽ ﯾﺎ ﻣﻨﺎﻓﻊ اﺷﺨﺎص ﺛﺎﻟﺚ ﺑﻬﺮه ﺑﺮداري ﻧﮑﻨﻨﺪ.

21)                       رازداري ﺧﻮد را ﺣﺘﯽ در ﻣﺤﯿﻂ ﻫﺎي اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ اﻋﻢ از ﺧﺼﻮﺻﯽ و ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺣﻔﻆ ﮐﻨﻨﺪ. ﺑﺨﺼﻮص ﻣﯽ ﺑﺎﯾﺴﺖ ﻣﺮاﻗﺐ اﻣﮑﺎن اﻓﺸﺎي ﻏﯿﺮ ﻋﻤﺪ اﻃﻼﻋﺎت ﺑﻪ اﻋﻀﺎي ﺧﺎﻧﻮاده، ﺑﺴﺘﮕﺎن ﻧﺰدﯾﮏ و اﺷﺨﺎص دﯾﮕﺮي ﺑﺎﺷﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﺎ آﻧﺎن ﻣﻨﺎﺳﺒﺎت ﺑﻠﻨﺪ ﻣﺪت ﮐﺎري دارﻧﺪ.

22)                       ﺗﺪاﺑﯿﺮ ﻻزم را ﺑﻪ ﮐﺎر ﮔﯿﺮﻧﺪ ﺗﺎ ﻫﻤﮑﺎران ﺗﺤﺖ ﻧﻈﺮ آﻧﻬﺎ و اﺷﺨﺎﺻﯽ ﮐﻪ در اﻧﺠﺎم وﻇﺎﯾﻒ ﺣﺮﻓﻪ اي ﻣﻮرد ﻣﺸﻮرت ﻗﺮار ﻣﯽ ﮔﯿﺮﻧﺪ ﻧﯿﺰ اﺻﻞ رازداري را رﻋﺎﯾﺖ ﮐﻨﻨﺪ.

23)                       اﺻﻞ رازداري ﺣﺘﯽ ﭘﺲ از ﺧﺎﺗﻤـﻪ راﺑﻄﻪ ﮐﺎري ﺑﺎﯾﺪ رﻋﺎﯾﺖ ﺷﻮد. اﯾﺸﺎن ﻣﯽﺗﻮاﻧﻨﺪ از ﺗﺠﺎرب ﻗﺒﻠﯽ اﺳﺘﻔﺎده ﮐﻨﻨﺪ اﻣﺎﺣﻖ ﻧﺪارﻧﺪ اﻃﻼﻋﺎت ﻣﺤﺮﻣﺎﻧـﻪ اي را ﮐﻪ در ﺟﺮﯾﺎن ﮐﺎرﻫﺎي ﻗﺒﻠﯽ ﮐﺴـﺐ ﯾﺎ درﯾﺎﻓﺖ ﮐﺮده اﻧﺪ ، ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﺳﻮء ﻗﺮاردﻫﻨﺪ .


 

 

رﻓﺘﺎر و آداب ﺣﺮﻓﻪ اي ذﯾﺤﺴﺎﺑﺎن

24)                       در ﺑﺮﺧﻮرد ﺑﺎ دﯾﮕﺮان اﻋﻢ از ارﺑﺎب رﺟﻮع و ﻫﻤﭙﯿﺸﮕﺎن ﺿﻤﻦ رﻋﺎﯾﺖ ادب واﺣﺘﺮام ﻧﻬﺎﯾﺖ ﻫﻤﮑﺎري و ﺗﺸﺮﯾﮏ ﻣﺴﺎﻋﯽ را در زﻣﺎن واﮔﺬاري ﺗﺼﺪي در ﺧﺼﻮص اﻧﺘﻘﺎل اﻃﻼﻋﺎت ذي رﺑﻂ ﻣﻌﻤﻮل دارﻧﺪ.

25)                       ﻣﯽ ﺑﺎﯾﺴﺖ در ﺧﺼﻮص ﭘﺮوﻧﺪه ﻫﺎي ﻣﻄﺮوﺣﻪ در ﻣﺮاﺟﻊ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ﮐﻪ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ دوره ﺗﺼﺪي ذﯾﺤﺴﺎب دﯾﮕﺮي ﻣﯽ ﺑﺎﺷﻨﺪ، ﻣﺴﺌﻮﻻﻧﻪ و ﻣﺘﻌﻬﺪاﻧﻪ ﺑﺮﺧﻮرد ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ و در اﻣﻮري ﮐﻪ از دوره ﺗﺼﺪي ﭘﯿﺸﯿﻨﯿﺎن ﺑﻼﺗﮑﻠﯿﻒ ﻣﺎﻧﺪه اﺳﺖ، ﻣﺠﺪاﻧﻪ ﺗﻼش ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ.

26)                       در ﺻﻮرت ﺑﺮوز ﻣﺸﮑﻼت و ﺗﻨﮕﻨﺎﻫﺎﯾﯽ ﮐـﻪ ﺑﺎﻋﺚ ﻋﺪم دﺳﺘﺮﺳـﯽ ﮐﺎﻓﯽ ﺑﻪ ﻣﺴﺘﻨﺪات ، ﺗﻮﻗﻒ وﯾﺎ ﻃﻮﻻﻧﯽ ﺷﺪن روﻧﺪ اﻧﺠﺎم اﻣـﻮر ﻣﺤﻮﻟﻪ ﺑﻮده و ﺧﺪﺷﻪ ﺑﻪ اﺟﺮاي ﺻﺤﯿﺢ وﻇﺎﯾﻒ ﺣﺮﻓﻪ اي آﻧﺎن وارد ﻣﯽ ﻧﻤﺎﯾﺪ ، ﺑﺎﯾﺪ ﻣﺮاﺗﺐ را ﺑﻪ ﻧﺤﻮ ﻣﻘﺘﻀﯽ ﺑﻪ ﻣﺮاﺟـﻊ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ﻣﻨﻌﮑﺲ ﻧﻤﻮده ﺗﺎ در ﻧﺘﯿﺠﻪ ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪ از ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺧﻮد ﺑﺎ دﻻﯾﻞﻣﻨﻄﻘﯽ و ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ دﻓﺎع ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ.

اﺳﺘﻘﻼل ذﯾﺤﺴﺎﺑﺎن

27)                       ﻣﯽ ﺑﺎﯾﺴﺖ در اﻧﺠﺎم وﻇﺎﯾﻒﺣﺮﻓﻪ اي ﻓﺎﻗﺪ ﻫﺮﮔﻮﻧﻪ ﻣﻨﺎﻓﻊ ﻏﯿﺮ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ﺑﻮده و ﮔﺮاﯾﺸﺎت ﺧﺎص ﻓﺮدي، ﮔﺮوﻫﯽ ﯾﺎ ﺳﯿﺎﺳﯽ، ﺧﻮد را دراﻣﻮرﺣﺮﻓﻪ اي دﺧﺎﻟﺖ ﻧﺪﻫﻨﺪ . ﻫﺮﭼﻨﺪ اراﺋﻪ ﻓﻬﺮﺳﺖ ﮐﺎﻣﻠﯽ از ﻣﻮاردي ﮐﻪ ﻧﺎﻗﺾ اﺳﺘﻘﻼل ﺣﺮﻓﻪ اي ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ، ﻣﯿﺴﺮ ﻧﯿﺴﺖ اﻣﺎ در ﺑﻨﺪ ﻫﺎي ﺑﻌﺪي اﯾﻦ ﺑﺨﺶ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻫﺎﯾﯽ اراﺋﻪ ﻣﯽ ﮔﺮدد ﮐﻪ ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ اﺳﺘﻘﻼل واﻗﻌﯽ ﯾﺎ ﻇﺎﻫﺮي را ﺧﺪﺷﻪ دار ﻧﻤﺎﯾﺪ.

28)                       ﻋﻠﯿﺮﻏﻢ اﯾﻨﮑﻪ ﺑﺮاﺑﺮ ﻗﺎﻧﻮن ذﯾﺤﺴﺎﺑﺎن زﯾﺮ ﻧﻈﺮ رﺋﯿﺲ دﺳﺘﮕﺎه اﺟﺮاﯾﯽ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ، ﺑﺎ اﯾﻦ وﺟﻮد ﻣﯽ ﺑﺎﯾﺴﺖ ﺿﻤﻦ رﻋﺎﯾﺖﺿﻮاﺑﻂ اداري ﻣﺤﻞ ﺧﺪﻣﺖ ﺑﺮاي ﺣﻔﻆ اﺳﺘﻘﻼل ﺣﺮﻓﻪ اي ﺗﺎ ﺳﺮﺣﺪ اﻣﮑﺎن ﺗﻼش ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ.

29)                       داﺷﺘﻦ ﻣﺸﺘﺮﮐﺎت ﻣﺎﻟﯽ ﺑﺎ دﺳﺘﮕﺎه اﺟﺮاﯾﯽ ﯾﺎ ﻣﺪﯾﺮان آن؛ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ اﺳﺘﻘﻼل را ﺗﺤﺖ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻗﺮار دﻫﺪ وﺑﻌﯿﺪ ﻧﯿﺴﺖ اﮔﺮﺗﺼﻮرﺷﻮد ﮐﻪ اﺳﺘﻘﻼل ﺣﺮﻓﻪاي ﺧﺪﺷﻪ دار ﺷﺪه اﺳﺖ.

30)                       داﺷﺘﻦ راﺑﻄﻪ ﺷﻐﻠﯽ ﺧﺎرج از ﺣﯿﻄﻪ وﻇﺎﯾﻒ ذﯾﺤﺴﺎﺑﯽ ﺑﺎ دﺳﺘﮕﺎه اﺟﺮاﯾﯽ ازﻫﺮﻧﻮع آن ، از ﺟﻤﻠﻪ ﻣﻮاردي اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪﺑﻪ اﺳﺘﻘﻼل ذﯾﺤﺴﺎﺑﺎن ﺧﺪﺷﻪ وارد ﻧﻤﺎﯾﺪ .

31)                       ﺗﺮﺟﯿﺢ دارد ﻋﻼوه ﺑﺮ اﻧﺠﺎم اﻣﻮر ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ﻣﺤﻮﻟﻪ ، ﺧﺪﻣﺎت دﯾﮕﺮي را ﺑﻪ دﺳﺘﮕﺎه اﺟﺮاﯾﯽ ﻣﺤﻞ ﻣﺎﻣﻮرﯾﺖ اراﺋﻪ ﻧﮑﻨﺪ. ﻫﺮﭼﻨﺪﮐﻤﮏ و راﻫﻨﻤﺎﯾﯽ درﺟﻬﺖ ﭘﯿﺸﺒﺮد وﺗﺴﻬﯿﻞ اﻣﻮردﺳﺘﮕﺎه در ﺣﯿﻄﻪ ﺗﺨﺼﺼﯽ ﻣﺠﺎز اﺳﺖ.

32)                       رواﺑﻂ ﺷﺨﺼﯽ وﺧﺎﻧﻮادﮔﯽﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ اﺳﺘﻘﻼل را ﺗﺤﺖ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻗﺮاردﻫﺪ ﻟﺬا ﺣﺼﻮل اﻃﻤﯿﻨﺎن از اﯾﻨﮑﻪ اﯾﻨﮕﻮﻧﻪ رواﺑﻂ در ﻫﺮ ﮐﺎر، اﺳﺘﻘﻼل ذﯾﺤﺴﺎﺑﺎن را ﺑﻪ ﺧﻄﺮ ﻧﻤﯽ اﻧﺪازد ازاﻫﻤﯿﺖ ﺧﺎﺻﯽ ﺑﺮﺧﻮردار اﺳﺖ .

33)                       ﺗﻌﯿﯿـﻦ دﻗﯿﻖ ﺣﺪ ﻣﺠﺎز رواﺑﻂﺷﺨﺼﯽ وﺧﺎﻧﻮادﮔﯽ ﺑﯿﻦ ذﯾﺤﺴﺎﺑﺎن وﻣﺪﯾـﺮان دﺳﺘﮕﺎﻫﻬﺎي اﺟﺮاﺋﯽ ﻏﯿـﺮﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ اﻣﺎﭼﻨﺎﻧﭽﻪ وﺟﻮد اﯾﻨﮕﻮﻧﻪ رواﺑﻂ را ﺗﻬﺪﯾﺪي ﺑﺮاي ﺣﻔﻆ اﺳﺘﻘﻼل واﻗﻌﯽ ﯾﺎ ﻇﺎﻫﺮي ﺗﺸﺨﯿﺺ دﻫﻨﺪ ﻣﯽ ﺑﺎﯾﺴﺖ ﺑﻨﺤﻮﻣﻘﺘﻀﯽ ﺑﺎ راﯾﺰﻧﯽ و ﻣﺸﻮرت ﺑﺎ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﻦ ﻣﺮﺗﺒﻂ ﻣﺴﺌﻠﻪ را ﺳﺎﻣﺎن دﻫﻨﺪ .ﻫﺮﭼﻨﺪ داﻣﻨﻪ رواﺑﻂﻣﺰﺑﻮر ﺑﺴﯿﺎر ﮔﺴﺘﺮده اﺳﺖ اﻣﺎ اﺷﺘﻐﺎل در دﺳﺘﮕﺎﻫﯽ ﮐﻪ ﺑﺴﺘﮕﺎن ﺳﺒﺒﯽ و ﻧﺴﺒﯽ ﻃﺒﻘﻪ اول و دوم اﯾﺸﺎن در ﺳﻤﺖ ﻫﺎي ﮐﻠﯿﺪي ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﺑﺮاي اﺳﺘﻘﻼل ذﯾﺤﺴﺎﺑﺎن ﺗﻬﺪﯾﺪ ﻣﺤﺴﻮب ﺷﻮد .

34)                       ﺧﺮﯾﺪ ﮐﺎﻻ ﯾﺎ درﯾﺎﻓﺖ ﺧﺪﻣﺎت ﺑﺎ ﺷﺮاﯾﻂ وﯾﮋه، ﻗﺒﻮل و درﯾﺎﻓﺖ ﻫﺪاﯾﺎ، ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﺗﻬﺪﯾﺪي ﺑﺮاي اﺳﺘﻘﻼل ﺑﺎﺷﺪ ،از اﯾﻦ رو ذﯾﺤﺴﺎﺑﺎن و واﺑﺴﺘﮕﺎن اﯾﺸﺎن ﺿﻤﻦ ﭘﺮﻫﯿﺰ از اﯾﻦ ﻣﻮارد، در ﺣﺪود ﻣﺘﻌﺎرف ﻧﯿﺰ ﺟﺎﻧﺐ اﺣﺘﯿﺎط را رﻋﺎﯾﺖ ﮐﻨﻨﺪ.

35)                       ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﺑﺎ دﺳﺘﮕﺎه اﺟﺮاﯾـﯽ و ﯾﺎ ﻣﺪﯾﺮان آن درﮔﯿﺮ ﯾﮏ دﻋﻮاي ﻗﻀﺎﺋﯽ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻣﻤﮑﻦ اﺳـﺖ اﺳﺘﻘﻼل و ﺑﯿﻄﺮﻓﯽ اﯾﺸـﺎن ﺗﺤـﺖﺗﺎﺛﯿﺮ ﻗﺮار ﮔﯿﺮد. در اﯾﻨﮕﻮﻧﻪ ﻣـﻮارد ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﻣﺎﻫﯿـﺖ دﻋﻮا در ﺧﺼﻮص ﻣﻮﺿﻮع رﻋﺎﯾﺖ ﮐﺎﻣﻞ اﻧﺼـﺎف ، ﺑﯽ ﻃﺮﻓﯽ وﻋﺪم ﺟﺎﻧﺒﺪاري را ﻧﻤﻮده و در ﺻﻮرت ﺻﻼﺣﺪﯾﺪ ﻣﺮاﺗﺐ را ﺑﻪ ﻣﻘﺎﻣﺎت ذﯾﺮﺑﻂ اﻃﻼع دﻫﻨﺪ .

 

ﺑﺨﺶ ﺷﺸﻢ: ﻣﺘﻔﺮﻗﻪ

 

36)                       وﺿﻊ واﺟﺮاي ﻣﻘﺮرات اﻧﺘﻈﺎﻣﯽ – اﻧﻀﺒﺎﻃﯽ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻧﻈﺎرت ﺣﺮﻓﻪ اي ﺗﻮﺳﻂ ﻣﺮاﺟﻊ ذﯾﺮﺑﻂ ﺑﺎﯾﺪ ﻣﺪﻧﻈﺮ ﻗﺮار ﮔﯿﺮد .

37)                       ذﯾﺤﺴﺎﺑﺎن ﺑﻪ ﻫﺮﻃﺮﯾﻖ، دراﺟﺮاي ﻣﻔﺎد اﯾﻦ آﺋﯿﻦ ﻧﺎﻣﻪ ﺑﺎ ﻣﺸﮑﻞ اﺧﻼﻗﯽ و رﻓﺘﺎري ﻣﻬﻤﯽ ﻣﻮاﺟﻪ ﺷﻮﻧﺪ، ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﻨﺪ ﻋﻨﺪاﻟﻠﺰوم ﺑﺎﻣﺴﺌﻮﻟﯿﻦ ﯾﺎ ﻣﺮاﺟﻊ ذﯾﺮﺑﻂ ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﯽ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ .

38)                       ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺣﺼﻮل اﻃﻤﯿﻨﺎن از ﺣﻔﻆ اﺳﺘﻘﻼل و ﺑﯽ ﻃﺮﻓﯽ ذﯾﺤﺴﺎﺑﺎن؛ اﺻﻠﺢ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺎﻣﻮرﯾﺖ اﯾﺸﺎن ﺑﺼﻮرت ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰي ﺷﺪه و دوره اي، ﺗﺪوﯾﻦ ﮔﺮدﯾﺪه وﺳﭙﺲ ﺗﻮﺳﻂ ﻣﻘﺎﻣﺎت ذﯾﺮﺑﻂ ﻣﻮرد اﻗﺪام ﻗﺮار ﮔﯿﺮد.

 

 

 اﯾﻦ آﯾﯿﻦ ﻧﺎﻣﻪ ﮐﻪ در ﻗﺎﻟﺐ ﯾﮏ ﭘﯿﺶﮔﻔﺘﺎر ، 6 ﺑﺨﺶ ، 38 ﻣﺎده ، 6 ﺑﻨﺪ و 9 ﺟﺰء ﺗﻬﯿﻪ و ﺗﻮﺳﻂ ﮐﻤﯿﺘﻪ ﻧﻈﺎرت ﻣﺎﻟﯽ ﻣﻌﺎوﻧﺖ ﻧﻈﺎرت ﻣﺎﻟﯽ و ﺧﺰاﻧﻪ داري ﮐﻞ ﮐﺸﻮر ﻣﻮرد ﺑﺎزﻧﮕﺮي ، اﺻﻼح و وﯾﺮاﯾﺶ ﻧﻬﺎﯾﯽ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ در ﺗﯿﺮﻣﺎه ﺳﺎل 1392 ﺑﺎﻧﻀﻤﺎم ﺳﻮﮔﻨﺪ ﻧﺎﻣﻪ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﺮاي اﺑﻼغ ﺑﻪ ذﯾﺤﺴﺎﺑﺎن ﺳﺮاﺳﺮ ﮐﺸﻮر ﺑﻪ ﺗﺎﯾﯿﺪ و ﺗﺼﻮﯾﺐ دﮐﺘﺮ ﺳﯿﺪ رﺣﻤﺖ ا... اﮐﺮﻣﯽ ﻣﻌﺎون ﻧﻈﺎرت ﻣﺎﻟﯽ و ﺧﺰاﻧﻪ دارﮐﻞﮐﺸﻮر رﺳﯿﺪ .

 

 


DOURAN Portal V3.9.8.8

V3.9.8.8